Hoogbegaafdheid
Om hoogbegaafde mensen - jong en oud – te identificeren, wordt een overweldigende hoeveelheid definities gehanteerd om deze zeer diverse groep te beschrijven. Hoogbegaafde kinderen, jongeren en studenten kunnen worden herkend aan opvallende studieprestaties of bijvoorbeeld aan uitkomsten van een intelligentietest. Wanneer we de definitie voor hoogbegaafdheid baseren op een score op een intelligentietest (>130), wordt ervan uitgegaan, dat ongeveer 2% van de bevolking in deze categorie valt. Hoogbegaafdheid wordt ook wel omschreven als spontane uitdrukking van bepaalde gaven en capaciteiten, waarbij training kan leiden tot de ontwikkeling van talent. Verscheidene onderzoekers hebben zich verdiept in het concept hoogbegaafdheid en hebben getracht een model te ontwikkelen. Een bekend model is het drie-ringen model van Renzulli, die drie clusters van eigenschappen beschrijft: hoge intellectuele capaciteiten, taak gerichtheid en creativiteit (Renzulli, 2002), uitgebreid met de invloed van omgevingsfactoren gezin, vrienden en school op de ontwikkeling van talenten (Mönks, 2015), dat weergegeven wordt door de gearceerde achtergrond in figuur 1.